مبارزه با بازدید‌های اسپم و جعلی در گوگل آنالیتیک

نوشته شده توسط جواد خدادادی


ارسال در تاریخ 1394/10/25 11:47



در برخی روزها معمولا از طرف سایت‌هایی بازدیدکنندگانی به سایت شما وارد می شوند که در نگاه اول ممکن است آمار بازدید شما را بالا ببرند اما در واقع هیچ منفعتی برای شما به جز ضرر به همراه نخواهد داشت.

برای شروع این بخش ابتدا باید سایت شما در سرویس گوگل آنالیز ثبت شده باشد و حداقل چند هفته از ثبت آن گذشته باشد.

در صورتی که در این سرویس عضو نیستید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

ثبت نام در گوگل آنالیز

حالا باید وارد اکانت خود در سرویس گوگل آنالیز شوید.

بعد از ورود شما وارد صفحه داشبورد می شوید که لیست سایت‌هایی که در این سرویس افزوده‌اید قابل مشاهده است. (شکل زیر)

لیست سایت ها در داشبود گوگل آنالیز

سایت خود را یافته و بر روی عبارت All Web site Data کلیک کنید تا وارد بخش audience overview شوید. مانند تصویر زیر:

صفحه audience overvi\ew

در این بخش به طور پیش فرض آمار کلی از بازدیدها بر اساس روز را خواهید دید.

همانطور که می بینید میانگین آمار بازدید روزانه در نمودار بالا، زیر 40 بازدید است اما در روز آخر به صورت صعودی و شیب تندی این آمار زیاد شده است.

در نگاه اول مدیر سایت از این آمار خوشحال می‌شود اما باید بررسی شود که این بازدیدها به چه صورت وارد سایت شده‌اند.

پس وارد بخش زیر شوید:

Behavior->Site Content->All Pages

تصویر زیر نمایی از صفحه All Pages است:

صفحه all pages در گوگل آنالیتیک

در این بخش به صورت مجزا آمار بازدید هر صفحه را مشاهده می کنید.

همانطور که می بینید هر صفحه دارای pageview های متفاوتی است.

pageview چیست؟

 pageview تعداد کل بازدید صفحاتی است که کاربران سایت شما دیده‌اند. به عنوان مثال اگر سایت شما 2 بازدید کننده داشته باشد که یکی از آنها 2 صفحه را دیده باشد و دیگری 3 صفحه را ببیند. در مجموع pageview سایت شما 5 است.

حالا آمار را برای خطی که مشخص شده ببینید.

آدرس زیر به تعداد 64 بار pageview دارد.

/?from=http://www.traffic2cash.xyz

خوب این بازدیدها به دلایل زیر بازدیدهای اسپم هستند:

  • تعداد unique pageview با pageview برابر است. یعنی 64 نفر مجزا از سایت این آدرس را بازدید کرده اند.
  • میانگین زمان بازدید این صفحه (Avg. time on page) در این صفحه صفر است. یعنی صفحه باز شده و سریع بسته شده است
  • در این صفحه مقدار نرخ خروج (bounce rate) مقدار 100% است. یعنی بازدید کنندگان این صفحه را باز کرده اند و بعد از بستن از سایت خارج شده اند.
  • چنین آدرسی اصلا در سایت وجود ندارد. سایتی که اسپم‌ها را فرستاده است مقداری را که همان آدرس سایت خودش است را در پارامتری با نام from در آدرس قرار داده که با این کار هیچ وقت به خطای 404 یعنی عدم وجود صفحه بر نمی خورد.

پس بازدید فوق از نوع اسپم هست.

بازدیدهای اسپم چه ضرری برای سایت دارند؟

در صورتی که این بازدیدها به صورت مستر و ادامه‌دار باشند ممکن است سایت شما به دلیل بازدیدهای تقلبی شامل پنالتی گوگل (جریمه گوگل) شود. یعنی شما این بازدید ها را مشاهده کرده‌اید و جلو آنها را نگرفته‌اید پس ممکن است خودتان چنین بازدید هایی را وارد سایتتان کرده باشد.

در صورتی که این بازدیدها مقطعی یا دائمی باشند باعث می شوند نمودارها و اعداد و ارقامی که گوگل به عنوان آمار به شما نمایش می‌‍دهد آمار درستی نباشد. پس نمی توانید بر روی آمار سایت حساب باز کنید.

چه کسانی بازدیدهای اسپم را می فرستند؟

این بازدیدها معمولا از طرف برخی سایت‌ها برای بالا بردن آمار الکسا به صورت تقلبی فرستاده می شود. در این صورت معمولا خود مدیر سایت باعث این عمل شده است.

برخی سایت‌ها نیز همانند آدرسی که در عکس می بینید این بازدیدها را می فرستند که دلیل آن را بنده به شخصه نمی دانم.

رقبای شما نیز ممکن است چنین اقدامی را علیه شما انجام دهند. اگر شرایطی را فراهم کنند که سایت شما شامل شرایط پنالتی گوگل شود. پس باعث ریزش نتایج سایت شما در گوگل می شوند. در نتیجه بازدید سایت کاهش پیدا می کند. البته پنالتی گوگل شاید در سال یک یا دوبار نهایتا اعمال شود و این پروسه کوتاه مدت نخواهد بود. پس شما زمان برای جلوگیری از آن را دارید.

 

چگونه بازدید های اسپم را در گوگل آنالیز حذف کنیم؟

خوب شما در اینجا باید سایت‌هایی را که نمی خواهید در آمار گوگل اعمال شوند را باید مشخص کنید.

برای این کار باید بر روی منو Admin در نوار بالایی کلیک کنید تا وارد صفحه زیر شوید:

admin در گوگل آنالیتیکز

در بین ستون‌هایی که می بینید در ستون سمت چپ بر روی گزینه all filters کلیک کنید.

صفحه add filter در گوگل آنالیتیک

این صفحه لیستی از فیلترهایی است که شما مشخص کرده‌اید. حالا باید یک فیلتر جدید اضافه کنیم، بر روی کلیک add filter کلیک کنید

افزودن فیلتر در گوگل آنالیتیک

در فرم بالا بر اساس اعدادی که قرار داده شده به صورت زیر مقادیر را پر کنید:

  1. Filter Name: این عنوان اهمیتی ندارد صرفا برای تشخیص خودتان است. عنوانی را در آن وارد کنید.
  2. Filter Type: مقدار نوع فیلتر را بر روی custom قرار دهید.
  3. Filter Field: این مقدار را بر روی گزینه campaign source قرار دهید و در مقدار Filter Pattern آدرس سایتی که اسپم فرستاده است را وارد کنید. در اینجا این آدرس همانی است که در صفحه قبلی All Pages در آدرس سایت دیده می‌شد.
    • نکته : در صورتی که چند سایت به شما اسپم می فرستند کافی است عناوین آنها را با کاراکتر "|" (SHIFT+\) از هم جدا کنید و در این فیلد بنویسید.
  4. عنوان all web site data را در باکس چپ انتخاب کرده و بر روی کلید Add کلیک کنید. تا به باکس راست منتقل شود. با این کار بر روی سایت اعمال می شود.

حالا بر روی کلید save کلیک کنید.

افزودن فیلتر در اینجا به پایان رسید. امیدوارم این مطلب کمکی به شما کرده باشد.

 


نظرات



حقوق تمامی مطالب، تصاویر و طرح ها متعلق به سایت نپر بوده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.